v39+2 och Jörgens och min lovestory

Den här har jag tittat på nu i 40 veckor, och glädjts åt, varje gång!


Den här sidan har jag tittat på nu i 40 veckor, och glädjts åt, och varje gång har jag sett ett steg närmare början på något nytt obegripligt och fantastiskt.

Jag börjar nästan gråta när jag läser att det är 5 dagar kvar till beräknad förlossning (BF)...
Som jag har längtat till den dagen.

Första gången jag såg Jörgen tänkte jag. "Herregud vilken snygging, honom vill jag ha!"
Varje gång jag skulle träna med Jörgen (eftersom det var så vi träffades) var jag så nervös och gjorde så dåligt ifrån mig och var så ofokuserad så det fanns inte! Jag fick vid ett flertalet tillfällen möjlighet att åka med honom hem i hans bil, eftersom pappa bodde på gruvlyckan, och det gjorde Jörgen också. Tänk er Malin, 17 år. åker bil med en äldre kille, som hon tycker är den snyggaste i hela världen... Jag vet att jag vid något tillfälle försökte övertala honom att lyssna på jazz... Haha! Det fungerade inte!

En annan gång när han bjöd ut mig på bio (Han hävdar att det var jag som tjatade till mig att vi skulle gå på Narnia, men så var det inte! Jag minns att jag fick smset av honom och det kändes som att det var tagit ur tomma luften. Jag var på övervåningen i Mainy och georgs hus i Torsby) Var jag såg nervös så jag vart tokig! Det första han gjorde när vi satt oss till rätta var att ta tag i min hand varpå mitt hjärta stannade för ett ögonblick, tills han sade "känn vad kall den är" och släppte. Blyg rädd och nervös som jag var tordes jag inte göra något åt någonting under hela tiden, men vi fastnade i allafall ett par timmar efter bion och pratade innan vi skildes åt.

En annan gång lyckades jag övertala honom om att komma och laga farsans dator som någon självutnämnd (nämner inga namn) "dataexpert" hade lyckats krasha. (Tack kära dataexpert!) Jag satt bara lamslagen och njöt under en hel diskformatering/ominstallering av windows.
Jag minns så väl hur vi fastnade i hallen, jörgen med halva foten ut ur lägenheten, och vi stod och pratade och gav varandra en kram, och jag har i efterhand fått reda på att han ångrar så att han inte kysste mig då! (Och TRO MIG när jag säger att jag svor högt för mig själv över att vara så blyg!)


...3 år senare, tvärfulla bägge två. möts vi i viken men helt plötsligt var vi hemma hos honom och vi var ett par!
Ända sedan dess har jag vetat att det är den mannen jag vill ha barn med!
Och nu äntligen...

Nu är det inte långt kvar!



Tung, trött och otålig..

Din vikt planar förmodligen ut nu, vissa kvinnor går till och med ner i vikt den sista veckan. Magen är ungefär lika stor som vid förra veckans kontroll men den kan ha sjunkit lite till.
Jappsi, vr hos barnmorskan förut idag, och hon sade att SF-måttet bara hade skilt en cm från sist! (trots att hon tyckte att jag hade blivit ganska mycket större)

Livmodertappen blir mjuk, relaxin mjukar upp dina bäckenfogar så att du får en smidigare förlossning.
Bäckenet ja.´.. Det har blivit mjukt! Mina höfter är faktiskt riktigt jobbiga att "få igång" efter jag suttit ner en stund. Att röra mig i sidledd (att smita emellan ett bord och soffan t.ex.) är inte så skönt.

I vecka 39 är medelkroppslängden 51 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3450 gr. Huvudets omkrets är 35 cm.
Kristina sade att bebisen "inte känns jättestor, men det är ingen pyttis" Så hon sade en 3400-4000 gr bebis... men det tycker inte jag låter så litet! :D

En del barn ökar fortfarande i vikt medan andra magrar.

Normal mängd fostervatten är i slutet av graviditeten ungefär 0,5-1,5 liter. Fostervattnet omsätts snabbt, med ungefär 0,5 liter i timmen, vilket betyder att hela fostervattenmängden i slutet på graviditeten byts ut varannan till var tredje timme.

Det är ont om plats i livmodern och då kan det hända att navelsträngen ligger ett eller flera varv kring halsen eller kroppen på barnet, och det kan ibland påverka barnets hjärtljud i slutet av förlossningen.  Cirka 20 procent föds med navelsträngen runt halsen och det är oftast inget problem. I de flesta fall behövs ingen annan åtgärd än att barnmorskan för navelsträngen över huvudet på barnet i samband med födseln.

De allra flesta förlossningar börjar med att den blivande mamman får värkar, inte så sällan sker detta nattetid. Forskning har visat att hormonet melatonin, som bland annat har till uppgift att reglera dygnsrytmen men också kanske är inbegripet i regleringen av förlossningsarbetet, höjs när det mörknar på kvällen.

Inte inatt! för imorgon skall jag plugga! Jag måste sova inatt! :)

 

 

Ja... det är ju ntten nu!

måste sova

är trött som ett vrak! Har inte lyckats vila ett enda ögonblick idag! Så nu minsann!!

En varm godnatt kram till er! Sov så gott kära ni som läser!


Kommentarer
Postat av: kaka

Vad kul att läsa hur ni träffades! :D Lycka till nu i slutspurten!

2010-02-04 @ 10:14:00
URL: http://simkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0