åh.. Jag har så mycket att säga!

Tyvärr kommer jag ju inte hinna ta upp alls mycket nu.
Dagarna fylls av matning och blöjbyte. Det är i pricip omöjligt att ta sig utanför ytterödrren före 12 på dagen, eftersom lilltjejen äter heeela morgonen.

Jag ÄLSKAR mitt nya liv som mamma, och jag är helt övertygad om att Jörgen håller med mig i sin roll som pappa!

Jag måste försöka sammanfatta den frösta veckan i ALICE's liv, och från dagens datum tror jag det kommer att finnas ett avsnitt i varje blogginlägg som heter "Livet från den ljusa sidan" som kommer att skildra verkligheten utifrån vårt knytes ögon.

Men... Nåväl.

Lördags: Vi kom hem från sjukhuset, och ag var jäääättelabil och kände mig osäker över beslutet att åka hem så fort.
På ett sätt kände jag att det var det naturliga att göra, men samtidigt tror jag att det lockade att sitta och se risig ut i sjukhuscafeterian med en sån där genomskinlig plastlåda som man har den nyfödde i. Grejen var väl den att det var det enda som lockade mig. Jag tror inte att det fanns någonting annat som lockade. Egentligen ville jag väl inte komma hem till vår förhållandevis ostädade lägenhet heller, och dra hem besökare dit direkt.

Men men
Vi kom i allafall hem och känslan av vardag tog lite för mycket överhanden och jag ville egentligen åka tillbaka till sjukhjuset igen. Sen fick jag lite mat i mig, och Jörgen sprang runt som en tok och städade och pysslade som bara den. Jag kände att jag inte orkade dra hem några människor på besök, men grannarna kändes okej, så Markus och Jessica kom över en stund.
Söndagen var det fullt ös. :) GÖran ringde på förmiddagen och frågade om han och frida kunde få komma förbi, och det var naturligtvs inga problem! Så de kom och pysslade om Alice så, och det fikades. Frida och Göran hade med sig en blomma och en supersöt gosedjurshund!
efter de hade vart där, kom Anna och fredrik. Fredrik tog massa kort på Alice, och vi pratade och fikade en god stund. De hade med sig blommor och anna hade köpt en tigerpyjamas till henne. (toksöt!) I samma veva var även bernt där och vi satt och fikade och hade det så mysigt.

Efter de hade åkt, kom den nyblivna stolta morfarn och det fikades ytterligare en gång :) Pappa stannade kvar så att Urban och Linda hann komma och Urban fick ta några kort. Urban och Linda hade med sig en jättefin liten suckulent i en görsöt rosa kruka, samt ett "tummen"-gosedjur och en nässug. Det roliga var att jag på sjukhuset dagen innan, hade från ingenstans kommit på och sagt till Jörgen att vi var tvungna iväg och köpa en nässug! Perfekt! :D

När Linda, Urban Oliver och pappa åkte, var det kvällen och vi tog det bara lugnt.
Det var verkligen en mysig dag, hela dagen! Det enda jobbiga var att amningen itne riktigt kommit igång (att jag inte hade så bra koll, och att mjölken inte runnit till) så det tog ju väldans tid att amma och mycket tid spenderades i amningsisoleringscellen, men jag tror/hoppas inte någon tog illa upp! :)

Så Jörgens uppgift på söndagen var att serera fika och underhålla gästerna, och min var att amma.

Måndagen var vi tillbaka på sjukhuset för en rutinkontroll som skall göras efter 48 h. Vägning, mätning, kolla reflexter, hörsel, ta blodprover osv. Allt såg jättebra ut sade de.
De tog blodprov i handen, det gjorde så ont i hela mig, men nu i efterhand har jag läst att bebisar inte har lika utecklad smärtkänslighet som vuxna. Det roliga var att det märktes, för när hon började klaga lite (de pöntade handen HÅRT och klämde och försökte få ut blog läänge) fick hon någon slags sockerlösning insprutad i munnen, och det gjorde henne nöjd.
Hon vägde då 3400 gram, vilket r fullt normalt. De brukar gå ner i vikt direkt efter förlossninge  och allt upp mot 10% är okej. Eftersom det var precis 10% bade de oss att komma tillbaka dagen efter på tisdagen för en extra koll.
på tisdagen kom vi alltså tillbaka, endast för att väga henne och hon hade då gått upp 5 gram :) Så de ville att vi skulle ivög till BVC en gng till denna veckan för att se så vikten ökar.

ALLA instanser (eller vad man kan kalla det) Har varit väldigt måna om att hålla ordning och reda på vad som sker med katetern så därför har jag samtidigt som dessa besök sprungit runt på specmvc och kirurgslussen och alla har pratat med avd 15 (Urologen) för att försöka få beskled om vad som sker, och när katetern skall dras. :)


Resten av veckan har arit väldigt lugn och vi har mest försökt att släppa blicken från vårat lilla mirakel.
Jörgen är den underbaraste pappan i världen och han lever verkligen mitt i papparollen. Det finns ju inte så mycket han kan göra, mer än att ta hand om kringsysslorna i hemmet och rapa och byta blöja på Alice, men det gör han så gärna! Jösses vilken ängel till pappa hon har!


Jag vet inte riktigt hur det står till men jag har inte särskilt mycket till aptit trpts att jag borde äta mer än vanligt. Däremot dricker jag kopiösa mängder vätska heladagarna och när jag ammar blir jag så törstig så jag tror jag skall till att implodera. (Och eftersom jag alltid glömmer ta med mig vattenflaskan när det skall till att ammas, får Jörgen springa som ett ilbud fram och tillbaka mellan kranen och mig)

Första dagarna grät jag nästan varje gång det skulle till att ammas, eftersom det gjorde så kopiöst ont. Hon provade att suga och tog i för kung och fosterland och det skavde väldigt hårt på huden, men efter att ha anammat ALLA konstens regler för hur den optimala amningen skall gå till, har setta med dagarna löst sig mer och mer... TILLS NU!
Nu vet jag inte vad som har skett, men i ett dygn eller lite mer, har hon blivit så "lat" så hon tar inte ordentligt tag när hon skall suga, så nu har detbörjat göra lite ont igen. knäppa bebis!

I torsdags (?) tog vi första badet med henne, och det var en blandad upplevelse. Först var det nog gansak skönt, men sen blev det lite ledsnare... (Jag tror hon var lite hungrig när vi testade så det kan ha mycket med det att göra)
Men Jörgen har i allafall filmat händelsen. :)
tidigare under dagen var Caroline på besök och jag tror hon vart lite förälskad. :) Hon sade att hon inte orkade hålla sig tills på söndagen då resten av JJ skulle komma och hälsa på :)

I fredags kom Maria en tur på eftermiddagen. Vi satt och pratade och hade det jättetrevligt. Hon kunde inte komma på söndagen på grund av jobb, så därför ville hon komma, så hon fick en chans att träffa henne. VI diskuterade lite namn och Maria berättade att hon har två namn som hon altid sagt att hennes barn skall heta.
Alice och Lea. KAN ni gissa varför jag berättar det, och vad Alice hette först, innan vi bestämde oss helt?
Vi kallade henne Lea. :) Men när Jörgen pratade med henne och nämnde henne vid namn,kände han inte att Leavar så bra, och jag kunde hålla med.

Alice är ju dessutom ett släktnamn från Jörgens sida (Jörgens faster heter det) så det skadade ju inte

Vi har inte riktigt bestämt oss, men Ingrid Alice Elida? eller Ingrid Alice Karin... Elida är ett starkt släktnamn från pappas sida, och karin vet jagh väl ite särskilt mycket om egentligen, mer än att mormor heter det.
Dessutom låter Elida lite bättre än karin, eller?

Åh, jag vill skriva hur mycket som helst. det tar aldrig sluuut!
Jag vill berätta om allt som händer hela tiden, men jag känner inte att jag har tid!
Hela min tid upptas av att ge henne mat, eller låta hennes sova i min famn! Vi sitter bänkade framför den här teven/datorn hela dagarna och tittar på House. Det är snog så Jörgen kommer referera sin pappaledighet. :) Det gör inget. Det är inte riktigt så man orkar särskilt mycket annat...

Nätterna går jättebra, och hon är så väldigt snäll. Det går bra att amma liggandes i sängen och det har funkat bra sen starten. Det otäcka är att vår säng är så mjuk, så det känns som att man rullar över henne titt som tätt.

Idag var järnjänget på besök och det var verkligen suupermysigt! vi... FIKADE :D och lyssnade på lars winnerbäck, och stre som fan som vanligt. Alltid lika härligt att träffa dem! Mycket barnprat och så naturligtvis, och de verkar alla helt förbryllade över att jag verkligen har blivit mamma :) (Jag förstår dem, det kommer över mig också ibland)
De hade med sig en maassa fina presenter. Kläder och snuttefiltar, och en pläd och allt var ihoppackat i en helt underbar låda som Caroline hade decoupagea (?) Ni fattar vad jag menar.. (läs ordet igen annars...:))
Lådan skall jag spara, och lägga Alices minnessaker i. gratulationskort och andra minnessaker, det blir perfekt! :)

Elin hade dessutom med sig en massa kläder i två hela matkassar från hennes syster Emelie. De skall jag sätta mig och gå igenom så fort tid finns!

Idag har vi även varit på premiärturen av barnvagnen. Det blev en liten tur till wåxnäs centrum, för att handla lite mat. Det var en trevlig promenad i det svinkalla soliga vintervädret.




Herregud... Tid... Jösses...
Mitt största problem är väl egentligen att jag nte har härta att lägga ner Alice för att sova, själv. Det går inte! När hon har ammat, ligger hon i min famn och sovertils hon vaknar igen. Kan inte jag ha henne, vill jag itne låta hnene vara ensam, utan då måste pappa komma till undsättning!
först nu har jag insett att man ju faktiskt fortfarande kan styra en datamus med handen man inte håller i henne med, så nu har jag avancerat till att kunna trycka på "like"Knappar på facebook också! ;)



Nejnhi, nu har Jörgen tultat runt på henne och försökt hållit henne glad i ett helt blogginlägg, så nu får jag nog dra mig tillbaka för att amma IGEN!


Imorgon kommer BVC-sköterskan på hembesök och skall se hur vi har det och informera om nåt...



Kramisar på er !
(ursäkta stavel, men detta har skrivits under lånad tid) :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0